På svenska In English
Priser i: 

Köpvillkor och Information

Köp 

Vid beställning över Internet träffas avtal om köp när din betalning har blivit godkänd. Alla beställningar konfirmeras med orderbekräftelse via e-post. Beställare under 18 år ska ha målsmans tillstånd före köp genomförs.


Priser 

Sverige
Alla priser är angivna i SEK och inkluderar moms.
Omräkning av priser till Euro och US Dollar för prisinformation är möjligt.

För beställning från utlandet
Alla priser är angivna i SEK, Euro, USD, DKK och NOK som inkluderar svensk moms samt eventuella tullavgifter från Sverige. Eventuella tilläggsavgifter för moms och tullavgifter för det aktuella landet kan tillkomma, vilket betalas av köparen vid import till landet.

 

Betalning

Valuta
All betalning sker i SEK. (Övriga valutor avser endast prisinformation.)
 
Betalning med Kontokort/Kreditkort
Svenskt Konstglas accepterar kortbetalning med: Visa, Mastercard och Eurocard.
 
Våra kortbetalningar är säkrade genom DIBS Payment Services AB (www.dibs.se). Vi är även anslutna till Verified by Visa och Mastercard SecureCode (3D-secure).
 
Förskottsbetalning på Bankgiro/bankkonto
Du måste betala in hela beloppet till vårt bankgirokonto/bankkonto inom 5 dagar annars annulleras beställningen. Uppge alltid ditt ordernummer vid betalning. Vi skickar varorna så fort vi har mottagit din betalning.
 
Vårt BankGironummer (BG-nr) är: 897-1806
Utlandsinbetalning ska ske i SEK till följande bankkontonummer:
IBAN: SE1250000000052151066762
BIC/SWIFT: ESSESESS
 
Fakturaköp

Svenskt Konstglas erbjuder betalning mot faktura till både privatpersoner och företag i samarbete med PayEx.

För fakturaköp tillkommer en fakturaavgift på 25 kr (inkl moms). Leverans av varorna sker endast till den adress som finns registrerad som folkbokföringsadress för privatpersoner eller till registrerad adress för företag. Fakturan sänds separat av PayEx med Posten till folkbokförd adress. 
Fakturan ska betalas så att den är mottagaren till handa senast 14 dagar efter fakturadatum.

Fordran är överlåten till PayEx Credit AB, 556735- 5671, S:t Hansplan 1, 621 88 Visby. Betalning med befriande verkan kan därför bara ske till PayEx på det konto som PayEx anvisar. Vid försenad eller utebliven betalning tillkommer dröjsmålsränta med gällande reporänta + 19,00%, dock lägst 20 % samt ersättning för skriftlig betalningspåminnelse med det belopp som anges i lag (1981:739) om ersättning för inkassokostnader mm eller motsvarande lag som ersätter denna.

Information om personuppgifter och kreditprövning hos PayEx
Insamling av personuppgifter och kreditprövning är en förutsättning för PayEx ska kunna behandla önskemål om betalning på kredit. Vid köptillfället görs en kreditprövning som i vissa fall innebär att en kreditupplysning tas. Tas en kreditupplysning kommer en kopia att skickas till dig per post. Personuppgifter hanteras i enlighet med gällande lagstiftning. Vi kommer att lämna de personuppgifter som inhämtas i samband med köp till PayEx, 621 88 Visby, som behandlar personuppgifter i syfte att utföra identifikation och kreditkontroll, för fakturering och annan hantering som är knuten till fordran, samt för statistik- och analysändamål exempelvis för att undvika bedrägerier, för att utveckla nya produkter och för beslutsstöd vid inkasso. Uppgifterna kan lämnas ut till underleverantörer och till myndigheter och annan som har rätt till uppgifterna enligt lag. Uppgifterna kan också användas för marknadsföring av PayEx produkter, via brev, e-post eller på annat sätt, om du inte skriftligen anmäler till PayEx att du inte samtycker till detta på den adress som PayEx anvisar.

Delbetalning
Svenskt Konstglas erbjuder i samarbete med PayEx privatpersoner möjligheten att dela upp betalningen. Delbetalning är möjligt för köp över 1 000 kr upp till 50 000 kr. Leverans av varorna sker endast till den adress som finns registrerad som folkbokföringsadress för privatpersoner.

För information om kreditprövning och hantering av personuppgifter hos PayEx hänvisas till avsnittet Fakturaköp.

Efter godkänd kreditprövning får du ett avtal om kontokredit med PayEx Credit AB, 556735-5671, S:t Hansplan 1, 621 88 Visby. När du öppnar kontokrediten fastställs en övre kreditgräns som motsvarar ditt första inköp. Efter hand som du betalar din tidigare skuld kan du lägga till nya inköp upp till den övre kreditgränsen. Kreditgränsen kan höjas efter särskild överenskommelse och ny kreditprövning.

Vid delbetalning samlas alla dina inköp som du väljer att delbetala på ett konto som aviseras månadsvis. Lägsta belopp att betala per månad är för närvarande 1/20 av utnyttjad kredit, dock lägst 100 kronor. Du ska också betala ränta på obetald kredit med gällande reporänta + 17,00% per år, dock lägst 18,00 % per år och aviavgift med för närvarande 29 kronor per avi. Exempel effektiv ränta: Om ett kreditbelopp på 10 000 kronor avbetalas på 12 månader, där räntan är 18,00% per år på utestående kreditbelopp och aviavgiften 29 kronor per avi, blir den effektiva räntan 26,88 %.” För mer information se www.payex.se.

 

Frakt 

Sverige 
Standardleverans Ombud:

Fast fraktkostnad på 50 kr inklusive moms tillkommer vid beställning oavsett vikt och storlek på vara och som skickas till en adress i Sverige. Fraktfritt vid order över 700 kr. Varorna levereras till ditt utämningsställe (ombud).

Avhämtning:
Varorna kan avhämtas på vårt kontor vid Liljeholmskajen (Årstadal) i Stockholm. Avhämtnngen sker vid överenskommen tid. Ingen fraktavgift vid avhämtning.

Norden
I Norden ingår: Danmark och Finland. Norge, Åland, Grönland och Färöarna ingår inte.
Fast fraktkostnad inom Norden på 160 kr inklusive moms tillkommer vid beställning. Fraktfritt vid order över 2600 kr


Europa 
Fast fraktkostnad inom Europa på 200 kr inklusive moms tillkommer vid beställning. Fraktfritt vid order över 3200 kr.

Utanför Europa 
Fast fraktkostnad för länder utanför Europa på 390 kr inklusive moms tillkommer vid beställning. Fraktfritt vid order över 4000 kr.

 

Leveranstid 

Alla produkter som visas i butiken finns för omgående leverans om inget annat anges. Alla leveranser sker i samarbete med Postnord (svenska Posten), DHL eller Schenker. Normal leveranstid är 1-5 arbetsdagar inom Sverige om varan finns i lager annars inom 10 dagar i normala fall.

Med standardleveransen Ombud skickas varorna till något utlämningsställe nära dig i Sverige. OBS! Paketet ligger kvar på utlämningsstället i 14 dagar.

Om du själv vill hämta varorna hos oss i Stockholm så är detta möjligt. Kontakta oss då på via e-post.

Inom EU är leveranstiden normalt 4-8 arbetsdagar och 6-14 arbetsdagar till övriga delar av världen från det att en godkänd beställning mottagits förutsatt att varan finns i lager. I annat fall meddelas när varan inkommer till vårt lager och kan skickas till er. Vid eventuell försening kontaktas du av vår kundtjänst och du har då som konsument rätt att häva köpet utan kostnad om så önskas. Återbetalning sker oftast omgående, senast inom 30 dagar.

 

Outlösta paket 

Beställda varor men som inte hämtas ut och som går i retur till Svenskt Konstglas debiteras med full frakt och returfrakt. För närvarande uppgår denna avgift till 395 SEK inklusive moms för att täcka Svenskt Konstglas transport- och administrationskostnader. Specialbeställda varor debiteras fulla värdet samt frakt och returfrakt.

 

Öppet köp/ångerrätt och returer

Enligt lagstadgat ångerrätt har du har rätt att frånträda ditt köp inom 14 dagar från mottagningsdatum och få tillbaka beloppet som du har betalt. När du handlar på Svenskt Konstglas har du därmed öppet köp i 14 dagar efter mottagandet av din leverans.

Vid retur måste du kontakta vår kundservice via e-post för att få ett returnummer. Alla produkter måste returneras oanvända och med originalförpackning men får givetvis ha packats upp och kontrollerats försiktigt. Det är ditt ansvar att varan kommer till oss i oskadat skick, se därför till att varan emballeras väl. Du står för returfrakten. Returen är inte godkänd förrän vi kontrollerat varan. Återbetalning sker så snart en godkänd retur mottagits. Vid icke godkänd retur returneras varan och frakt debiteras. Vara som kommer i retur till oss utan giltigt returnummer returneras till dig och frakt debiteras.

 

Reklamationer eller fel vid leverans

Skulle någonting ha blivit fel i er leverans d v s fel eller skada på en vara, fel vara eller fel antal varor reklamerar du detta inom skälig tid via e-post. Svenskt Konstglas står för alla kostnader inklusive transport vid godkänd reklamation.

 

Personuppgifter, PUL och Cookies

Alla uppgifter som du lämnar till oss stannar hos oss. Vi varken säljer eller lämnar ut uppgifterna till andra parter. Enligt PUL (Personuppgiftslagen) har du rätt att få den information vi har registrerat om dig.

Enligt lagen om elektronisk kommunikation måste vi informera dig om att vi använder cookies på svensktkonstglas.se. Cookies används bland annat för att hantera innehållet i din kundvagn samt din inloggning. Om din webbläsare är inställd för att inte acceptera cookies kommer du inte ha möjlighet att lägga din beställning över internet.

 

Kvalitetsinformation

Alla produkter som säljs på svensktkonstglas.se är levererade av Orrefors/Kosta Boda med deras kvalitetsmärkning för förstasortering (transparent logotypeetikett) och levereras i originalförpackning. Vi är auktoriserad återförsäljare för både Orrefors och Kosta Boda.

För att garantera att produkten håller den utlovade kvaliteten kontrolleras alla produkter en extra gång av Svenskt Konstglas. Du kan därför vara säker på att du får produkter av högsta kvalitet.
OBS! De flesta artiklar som vi erbjuder är handgjorda, vilket innebär att två artiklar av samma modell aldrig är identiskt lika och att alla måttuppgifter därför också är ungefärliga. Detta gäller speciellt för limitierat konstglas. I munblåst glas förekommer ofta små luftbubblor och andra små "skönhetsfel". Dessa ska dock inte ses som defekter utan snarare som bevis på äkta hantverk, de ger varje objekt en egen karaktär och eget utseende.

 

Frågor eller kontakt

Har ni några frågor så är ni välkomna att ringa oss på 070-292 75 12 eller skicka e-post.